In de afgelopen jaren ben ik diverse soorten diëten tegengekomen. En als je de marketing moet geloven werkt het ene dieet nog beter dan de ander. Volgens diëtisten is 10 kg er af en 5 weken geen uitzonder, toch is het grootste deel van Nederland zwaarlijvig, hoe kan dit nu?

 

Heel zwart wit, het beste dieet is geen dieet maar een gezonde levensstijl. Eet gezond en niet té veel en beweeg genoeg. Hierbij komt ook nog ontspanning en voldoende slaap bij kijken. Dit zorgt er niet alleen voor afname van gewicht maar zorgt ook voor positievere resultaten op langer termijn.

 

Welke diëten zijn er?

 

Er zijn erg veel verschillende diëten en het is onmogelijk om deze allemaal te benoemen in dit artikel. Veel diëten zijn gebaseerd op het uitsluiten van één of meerdere producten. Hierbij moet je bijvoorbeeld aan een koolhydraat arm dieet denken. Daarnaast zijn er ook verschillende diëten die aangepast zijn aan bepaalde sportieve prestaties. Ook kan thuisbegeleiding zorgen voor betere voeding.

Grofweg zijn de diëten onder te verdelen in twee categorieën, crash diëten en koolhydraat arme diëten.

 

Een crash dieet of zeer laagcalorisch dieet zijn diëten die tussen de 400 en 1.200 kilocalorieën per dag bevatten. Deze dieeten zorg voor een zeer snelle gewichtsafname, vooral in het die hier net mee begint. Het nadeel hiervan is dat dit dieet lastig vol te houden en je snel het zogeheten yoyo-effect krijgt als je hiermee stopt. Dit wil zeggen dat je lichaam zich heeft aangepast aan de weinige calorieën per dag en het lichaamsegwicht alleen maar meer toe zal nemen als je weer gaat eten zoals je gewend bent.

 

Bij een koolhydraat arm dieet wordt zo weinig mogelijk brood, pasta en rijst gegeten. Deze worden meestal vervangen door eiwitrijke of vetrijke producten. Deze producten zorgen voor een langere verzadiging en dus een minder hongergevoel.