De key voor een succesvol en winstgevend bedrijf is het opbouwen en onderhouden van een goed klantcontact. Het smeden van een goede band met jouw klant betaalt zich in de toekomst dubbel en dwars terug in de vorm van aanbevelingen en nieuwe opdrachten naar aanleiding van een positief contact in het verleden. Daarom geven we je in deze blog een aantal tips om een betere relatie met je klant op te bouwen. Lees snel verder! 

 

Blijf in contact 

Om te beginnen is het ontzettend belangrijk om met je klant in contact te blijven. Het liefst doe je dit natuurlijk zo persoonlijk mogelijk, maar wanneer je klantenbestand groter en groter wordt, is het natuurlijk niet zo efficiënt om iedere klant persoonlijk te bellen of mailen. Daarom is het belangrijk om aan de slag te gaan met email marketing. E-mailmarketing is een zeer voordelige manier om contact te onderhouden met je klanten. Daarnaast stuur je heel gericht en gepersonaliseerde emails naar je klanten, op basis van zijn of haar wensen. Zolang je relevante data verzameld, zijn de opties enorm! 

 

Leer klant echt kennen 

Daarnaast is het ook belangrijk om je klanten te leren kennen. En dan bedoelen we ook echt leren kennen. Wie zijn je klanten nou precies? Wat zijn de wensen en de pijnpunten van je klant? Alleen wanneer je dat weet, kan je hen bieden wat zij ook echt willen. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wie jouw klant nou eigenlijk is. De meest effectieve manier is het houden van een enquête of interview. Zo kun je vragen naar de wensen, interesses en pijnpunten van je klant. Je kunt bijvoorbeeld een online vragenlijst sturen. 

 

Bloggen 

Een mooie, goed werkende webshop is de eerste stap, maar betrokkenheid creëren gaat nog een stuk verder dan dat. Je kunt dit bijvoorbeeld bereiken door een online blog toe te voegen aan je webshop. Op deze manier is het mogelijk om met de klant in contact te komen, waarmee je wil connecten. Je kunt op deze manier ook jouw expertise en kennis uitlichten. Het is hierbij wel belangrijk om continu content te delen waar de klant behoefte aan heeft. Ook hierbij is het dus belangrijk om te weten wat je klant interessant vindt. 

 

Reageer snel, echt snel 

Tot slot is het snel reageren op de vragen van een (potentiële) klant een must. Dit kan zowel via social media, live chat of e-mail. Wanneer klanten een vraag stellen, is het aan jou de taak om hier zo snel mogelijk op te reageren. Wanneer klanten zich namelijk genegeerd voelen, zullen ze snel vertrekken en gaan ze op zoek naar een andere partij. Vooral voor potentiële klanten is dit proces erg belangrijk. Doe daarom alles wat in je macht ligt om een probleem zo snel mogelijk op te lossen. Op deze manier toon je welwillendheid aan de klant en zij zullen je input waarderen. Succes en groei begint bij waarde.